A-si trai viata// Vivre sa vie

Vivre sa vie, adica A-si trai viata e unul din cele mai cunoscute filme ale regizorului Jean-Luc Godard. Pelicula alb-negru din anii 60, prezinta viata prostituatei Nana in 12 tablouri, amintind de sectionarea filmului mut. Te intrebi poate pe buna dreptate de ce ai revedea sau te-ai uita azi la un astfel de film?

Vivre sa vie transmite o emotie pe care putine filme o fac. E un film ca o fotografie alba dintr-un album de familie, reprezentand o femeie frumoasa cu un destin trist. O femeie pastrata in amintirea tuturor, drept Ea. Femeia care a reusit sa gaseasca frumusetea intr-o viata trista.

vire 4

Vivre sa vie e de fapt declaratia de dragoste a regizorului Jean-Luc Godard catre sotia sa, Anna Karina, care in acel moment se afla intr-un moment de depresie. Cu atat mai miscator este si momentul in care Jean-Luc Godard imprumuta vocea iubitului Nanei din finalul filmului si ii citeste din  Edgar Alan Poe, Oglinda ovala, o povestire despre un artist indragostit nebuneste de un tablou pe care il face dupa asemanarea iubitei. Si pentru ca citeste chiar el acest fragment, imi dau seama ca Vivre sa vie e un film-tablou facut de Godard, regizorul indragostit nebuneste de sotia sa..

Nana, din Vivre sa vie, este o femeie frumoasa, care-si flutura genele triste spre viata, un personaj delicat si fragil. Vanzatoare de discuri, Nana nu prea se descurca cu banii la sfarsit de luna. Expulzata din apartament, Nana decide sa se prostitueze pentru a face rost de bani. Spre deosebire de celelalte, Nana nu da vina pe nimeni pentru soarta sa, ci isi asuma responsabilitatea, dar si fatalismul propriilor alegeri:

vivre

 

„eu cred ca suntem responsabili. suntem liberi. fumez o tigara – sunt responsabila. sunt nefericita- sunt responsabila. uit ca sunt resposanbila, dar sunt.
ti-am zis ca nu exista nicio scapare.”

Apoi, Nana, nu-si pierde cu nimic din candoare, odata ce incepe sa se prostitueze. Nana continua sa fumeze ingandurata, sa se emotioneze, sa gaseasca fericirea intr-un cantec intr-un bar, sa discute curioasa filosofie cu un strain intr-un bar, sa rada inocent in fata unor farse copilaresti. Pentru ca ea vrea sa vada doar lucrurile frumoase ale vietii.

„Nu trebuie sa te intereseze decat lucrurile ce par a fi frumoase.”

Dar Nana se teme de cuvinte. Ei ii plac tacerile, pentru ca in tacere lucrurile sunt doar ceea ce sunt iar oamenii sunt oamenii si viata, viata.

„Cu cat vorbim mai mult, cu atat cuvintele isi pierd din insemnatate.”

Odata ce intervin cuvintele, lucrurile se complica, iar cum relatiile dintre oameni nu sunt posibile fara cuvinte, viata devine complicata. Si dragostea la fel. Poate de aceea Nana prefera relatiile sexuale, cand doar corpurile sunt implicate. Caci Nana, urmand motto-ul de la inceputul filmului, isi daruieste corpul, niciodata sufletul. Sufletul ii ramane ei.

Anna-Karina

„Iubirea e o solutie doar daca e adevarata.”

Nana traieste ca un copil mare: mereu curioasa, acceptand mereu consecintele alegerilor ei. Tot filmul, Nana se afla intr-o permanenta cautare. O cautare lenta, caci viata se scurge monoton. Nana cauta fericirea, cauta sensul vietii si se cauta pe sine. Cauta iubirea, si la final, Nana pare sa fi ales dragostea, drept solutie. Dar oare poate dragostea sa o salveze de la moarte?

 

 

Reclame

Un gând despre „A-si trai viata// Vivre sa vie

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s