Festen/Aniversarea

Aniversarea/ Festen este un film danez, din 1998, primul film creat dupa regulile Dogmei 95, fiind regizat de Thomas Vinterberg, unul din cei care au pus temeliile acestei dogme.

Dogma 95 a fost o miscare de avantgarda din cinematografia daneza, starnita de regizorii danezi Lars von Trier si Thomas Vinterberg, cei care au scris Manifestul dogmei 95 si Juramantul de castitate. Dogma 95 a sustinut valorile simple si jocul natural. Potrivit manifestului redactat de Lars von Trier si Vinterberg, un film ar trebui realizat cu echipament simplu, folosind lumina naturala, sunete naturale, fara trucaje, artificii si efecte secundare.

La miscarea dogmei 95 au aderat ulterior si alti regizori danezi, precum Kristian Levring si Soren Kragh-Jacobsen, formand un nou grup: Dogma 95 Collective. De altfel, genul promovat de Dogma 95 a capatat popularitate la nivel international, fiind cu atat mai atractiv cu cat era accesibil pentru regizorii talentati, dar fara prea multe resurse financiare. Practic, dadea sperante oricarui regizor talentat care stia ca putea face un film de calitate fara sa beneficieze de bugete enorme.

sursa:blog.eternacadencia.com.ar
sursa:blog.eternacadencia.com.ar

Respectand normele dogmei 95,  Festen este filmat in intregime cu camere de mana, fapt ce transfera filmul intr-un spatiu intim, ce se potriveste cu tema filmului.

Subiectul filmului este unul simplu: o familie se aduna pentru a sarbatori aniversarea tatalui, care implineste 60 de ani. La cina, fiul cel mare isi acuza tatal de abuzuri sexuale asupra lui a surorii sale gemene, care se sinucisese de curand. Evenimente si revelatii din trecut se petrec simultan, aratandu-ti franturi din viata fiecaruia, ceea ce la inceput pare incongruent, dar care prinde forma si sens pe parcurs.

Ceea ce face filmul tulburator, este modul in care Vinterberg isi contruieste personajele si detaliile aparent nesemnificative, care reveleaza brusc si cu naturalete, secrete cumplite si rani nevidecate. Odata descoperite ranile insa, directorul nu insista asupra lor si nu le deplange, ci le trateaza ca pe niste lucruri reale, normale. Iarpersonajele sunt nevoie sa-si continuie viata, sa zambeasca si sa incerce sa se bucure de viata, in ciuda golurilor din ei.

sursa:wild-swans.com
sursa:wild-swans.com

Apoi, formalitatile si prejudecatile ce domina societatea umana, facandu-i in cele din urma nefericiti pe toti, sunt si ele studiate in mod subtil in Festen. Toate personajele din Festen au defecte ce ii transforma in oameni imposibili, insa ii poti intelege si poti empatiza cu toti. In ciuda defectelor si a atrocitatilor pe care le savarsesc, continui sa empatizezi cu ei, ceea ce face ca filmul sa ramana printre acele filme, incarcate de o atmosfera bizara si de mesaje grele, unul din acele filme, ale carui secvente iti raman intiparite in minte.

Tot in ceea ce priveste atmosfera filmului, in ciuda faptului ca filmul nu foloseste efecte speciale, lumini de studio si alte efecte, Festen este incarcat de o atmosfera solemna, distinsa. E ca si cum te trezesti invitat intr-un conac unde o familie distinsa sarbatoreste aniversarea capului familiei, si desi unii si altii striga in gura mare secretele familiei, te simti cumva coplesit si fascinat de vietile acestor oameni, care isi ascund disperarea sub zambete formale.

Festen a castigat premiul Juriului la Festivalul de la Cannes din 1998, demonstrand ca cele mai importante ingrediente ale unui film sunt scenariul, jocul actorilor si regia si ca orice efect secundar poate fi inlocuit de talentul regizorului.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s