Pozitia copilului

1

Martie 17, 2013 prin raluca dan

Pozitia copilului, filmul multi premiat si apreciat peste hotare al lui Călin Peter Netzer a ajuns in sfarsit si prin cinematografele de pe la noi.

Data fiind publicitatea si rumoarea din jurul filmului, cat si aura conferita de statueta Ursului de aur, castigata la Festivalul de Film de la Berlin, romanii ( printre care si eu) s-au inghesuit in cinematografe sa vada filmul. Ba chiar s-a stat si la coada pentru bilete duminica trecuta. Asta da premiera frumoasa pentru un film romanesc. Daca la inceput li se citea nerabdarea pe chip si asteptarile grandioase in legatura cu filmul, la iesire publicul mi s-a parut un pic dezumflat.

sursa:www.gandul.info

sursa:www.gandul.info

Pozitia copilului e un film  foarte bun, insa si eu ca si ceilalti ( poate) m-am dus sperand sa vad ceva ce nu am mai vazut. Un film romanesc exceptional, iesit din toate tiparele. Si asta pentru ca vazusem cu o saptamana in urma, filmul nemtesc Barbara, premiat cu Ursul de argint la Berlinale. Si cum Barbara e un film cu carisma, unul din filmele pe care ti le vei aminti mult timp, ma asteptam ca si Pozitia copilului sa aiba carisma sa. Dar daca o are, eu una nu am descoperit-o. Nu vreau sa neg valoarea filmului, dar nici nu vad acel ceva special al unui film genial.

Filmat ca si cum ar fi inregistrat cu o camera de mana, sporind impresia de realitate, unde si zoom-ul pe un personaj sau altul este facut in mod evident ca in filmarile de vacanta, mi se pare ca in anumite momente, camera tremura totusi prea tare.Spectatorul simte doar cum ii fuge imaginea de sub ochi, uitand de orice efecte artistice.

Geniala fara doar si poate a fost actrita Luminita Gheorghiu, care a reusit sa faca un rol exceptional. Nu-ti poti lua privirea de la ea, in timp ce negociaza si reaseaza ca intr-un puzzle viata fiului ei, zguduita de accidentul rutier.

sursa:www.realitatea.net

sursa:www.realitatea.net

Filmul plaseaza drama in lumea buna a Bucurestiului, scotand astfel in evidenta, mita si misculatiile ce au loc atunci cand pozitia unui membru al unei familii instarite este pusa in pericol. Barbu, un tanar instarit de 32 de ani, aflat in permanenta sub fustele mamei, este implicat intr-un accident rutier, lovind cu masina si ucigand pe loc un copil.

Moartea copilului este elementul declansator al filmului, al tragediei, desi nu moartea lui propriu-zisa este cel mai mult deplansa, ci consecintele nefaste pe care le poate avea asupra celor ramasi in viata. Victima aproape ca nu exista in acest film. Pentru Cornelia si toate rudele si prietenii sai, adevarata victima este Barbu, care din cauza unei neatentii ce a costat viata unui copil, isi risca pozitia in societate. Pentru parintii victimei, moartea copilului pare a fi din cauza sortii. Daca ar fi mers putin mai incet cu masina.. sau daca ar fi mers putin mai repede.. daca copilul ar fi sarit cu o secunda mai tarziu sau mai devreme dupa minge.. nimic din toate acestea nu s-ar fi intamplat. In acest fel gandeste mama victimei, femeie simpla de la tara, a carei gandire ramane in paradigma destinului.

Dar sa revenind la relatia bolnavicioasa dintre Cornelia si fiul sau, tema centrala a filmului. Călin Peter Netzer ne arata aceasta relatie din toate unghiurile: mama care ii domina copilului cariera, mama nemultumita de alegerile amoroase ale fiului, mama dornica de control absolut, de parca Barbu ar trebui sa fie mereu alaturi de ea, s-o sprijine si sa o iubeasca, intocmai ca un sot afectuos.

Ignorand complet faptul ca odata cu varsta distanta dintre mama si fiu, psihica si fizica trebuie sa creasca incontinuu, pentru a-i permite fiului sa devina o personalitate independenta, Cornelia il vrea mereu langa el. Tinand cont si de faptul ca prezenta tatalui trece neobservabila si ca parintii au dormitoare separate, Cornelia apare ca o mama cu porniri bolnavicioase fata de fiul ei, incestuoase chiar, chiar daca nepercepute de ea ca atare. Relevant in acest sens mi s-a parut scena in care aceasta ii face masaj lui Barbu, pentru a-l detensiona. Oricine va gasi ceva sexual si respingator in aceasta scena.

Chiar daca Barbu s-a incurcat cu o femeie neaprobata de mama si are mici accese de independenta, Cornelia se poarta tot timpul ca o regina semeata, care il intelege si il iarta pe Barbu, stiind ca tot ea este pe primul loc, cea la care va fi nevoit sa se intoarca.

In comparatie cu mama sa, Barbu apare atat de sters, atat de mic, incat scriind si gandidu-ma acum la film, revad mereu figura mamei reintorcandu-se pe ecran, cu figura ei crancena si ochii ei albastri, duri.

Trailer Pozitia copilului

Anunțuri

Un gând despre „Pozitia copilului

  1. Cris spune:

    Frumoasa recenzie, consistenta si argumentata. Iti impartasesc parerea privind calitatea filmarii, dar poate e ceva ce ne scapa noua 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Plimbare pe elefanti

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Alătură-te altor 210 urmăritori

dada history

Buletin DaDa

Buletin despre filme, carti si vise

Bulletin DaDa

Buletin dadaist despre India, filme, carti si publicitate

Idei Teatrale

Un blog WOW

De peste mări și țări

"Așterne-te drumului, ca și iarba câmpului în bătaia vântului."(Alecsandri)

A. R. DELEANU

A. R. Deleanu e un artist al stărilor depresive. un poet al elegiilor apocaliptice. (România literară)

Reportaje.live

“v-am lasat saraci si prosti …v-am gasit si mai saraci si mai prosti” ( Constantin Brancusi )

Nimic, Niciodata

Just another WordPress.com weblog

colectia de briose

Briose dulci, briose sarate, de la lume adunate!

Ioan Stoenică - pe potecile vieții

Fotografii si jurnale cu munti si/de sentimente. Povesti de trezit adultii.

Pauza de cafea Blog

despre viata, asa cum e ea

Festina Lente

agale, cu motocicleta prin împrejurimi

%d blogeri au apreciat asta: